måndag 13 juli 2015

Slit och släp...

Oj vad vi har kämpat i helgen, sambon och jag. Vi har varit i min pappas hus och tömt garaget. Det var många, stora och tunga saker att bära ut och köra iväg. Men något som är otroligt roligt är att vi nu har haft möjlighet att skänka saker till inte mindre än tre olika museum på olika ställen i Sverige! Denna helg kom det representanter för ett museum i Stockholm och lastade två bilar fulla med saker som de ville ha, och de kommer att komma tillbaka och hämta mer som de inte fick plats med denna gång.

Jag är så oerhört glad för varje föremål som vi inte behöver kasta bort, och som i stället kommer att få leva vidare och kunna ses av många människor!

Och så har jag börjat med städningen av huset också. Där är jag ju ett riktigt proffs, eftersom jag tidigare har jobbat med bl.a flyttstädning, men det är otroligt jobbigt i alla fall. Dels för att jag är äldre och mer otränad nu, men mest för att det finns tjocka lager av ingrodd smuts precis överallt i huset. Min mamma dog för tjugo år sedan, och sedan dess är det aldrig städat ordentligt. Dessutom har ju min pappa hållit på och mekat med motorer och andra tekniska prylar hela tiden, och sedan tagit med svarta händer i allting. Så det blir många ytterligare timmar av skurande och skrubbande för mig.

Det finns en del fördelar med fysiskt tungt arbete. Dels bränner man kalorier så att man kan äta middag på Burger King (gott!) utan att behöva ha dåligt samvete. Den andra fördelen är att man faktiskt måste sätta sig ner och vila lite ibland, och under alla dessa pauser så kan man ju sticka och virka! Jag har faktiskt varit flitig med pysslandet den sista veckan, fast som vanligt har jag ju hållit på med en massa olika saker så det är ju inte så mycket som har blivit färdigt....

Fast juli månads disktrasa blev färdig i alla fall:
























Och så är 16 rutor (av 28) på äppelfilten färdiga:
















Ena stycket av ett kuddfodral i Sirdar Crofter färdigt:




















Sex rutor (av 18) i RICO Creative Cotton färdiga. (Ska bli en ny, fyrkantig mexikansk kudde)

.




















Och så har jag fäst en fjärdedel av alla hundratals trådar i en virkad poncho som jag hade glömt bort att jag hade...det är två stycken som ska sammanfogas, och sedan ska man virka en halskant...



















Nu är jag jäkligt sugen på att bli färdig med alla de här projekten faktiskt, för jag har fler som väntar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar