måndag 30 juni 2014

Turkisk pläd

Min turkiska pläd är stickad i KUKA Magic Wool de Luxe från ICE yarns

Första gången jag kom i kontakt med det fina garnet var på Tradera. Där finns en återförsäljare för ICE garner som säljer detta garn för 72 kr/100 gram. Jag googlade för att se om det fanns flera affärer som sålde det, och upptäckte då att det är tillverkat i Turkiet, och att man kan köpa det direkt från Yarn Paradise i Istanbul. Trots portot, så blir det betydligt billigare än att köpa det på Tradera.

Och snabbt går det kan jag säga! Jag beställde vid lunchtid en tisdag. Klockan 8:00 på morgonen dagen därpå ringer DHL och säger att de har ett paket till mig! 30 minuter senare ringer det på min ytterdörr, och en trevlig ung man från DHL överlämnar paketet med mina 16 garnnystan. 21 timmar tog det från det jag beställde och till dess jag fick paketet! Från Istanbul!

Jag stickar rutor så här: (stickor nr 5)


15 maskor - 40 varv - maska av

























plocka upp 20 maskor - 12 varv


21 maskor - 12 varv



26 maskor - 12 varv



27 maskor - 12 varv



32 maskor - 12 varv


33 maskor - 12 varv



38 maskor - 12 varv



39 maskor - 12 varv - KLART!

 



En annan färgställning

En tredje färgställning

 
Fjärde varianten


Nummer 5!



Alla fem varianterna

 
 
Bestämde mig för att jag vill göra en enfärgad kant runt alla rutor innan jag syr ihop dem. Det tog ett tag att hitta ett garn som passar både i färg och grovlek, men jag tror jag har lyckats med det nu! Jag provar att sticka 6 varv med Lettlopi  färg 1414 (lila) runt varje ruta:
 
 
Ser bra ut - än så länge!
 
 
 
Uppdatering 28/1 2016
 
Ja, då har jag grävt fram det är projektet igen! Och börjat sticka fler rutor. Jag har använt fyra andra färgställningar också nu, de ser ut så här:
 



 
 
Uppdatering 3/3: 
 
Det går inte fort framåt med detta arbete. Räknade mina rutor idag, och jag har 21 stycken som är helt färdiga, samt 15  som det ska stickas en lila kant på. Bestämde nu att jag måste jobba lite med denna pläd varje dag, gör jag det så blir den ju färdig någon gång i alla fall.
 
 
Uppdatering 16/3:
 
27 rutor färdiga, och 11 som saknar kant. Det närmar sig. Och så har jag redigerat texten i inlägget också, eftersom man inte längre köper via AG Hobby, utan numera direkt från Yarn Paradise.
 
Uppdatering 22/4 2016:
 
Snart färdig med den 42:a och sista rutan....
 
 
 
 Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar