måndag 30 juni 2014

Paper Pinwheels

De sista veckorna har jag stickat och virkat som en galning för att bli färdig med mina projekt som planerat. I går började jag på Året Runts mysteriestickning eftersom jag tyckte det lät spännade! Tyvärr gick det inte så bra, jag har ingen större vana vid spetsstickning och har svårt att hålla reda på mönstret. Nu har jag repat upp och börjat om flera gånger, men får det fortfarande inte att stämma. Bestämde mig för att ta en liten paus från alla projekt som involverar garn, i väntan på att inspirationen ska återkomma.

Däremot tänkte jag ägna mig lite åt att klippa och klistra idag. De här fina fönsterdekorationerna hittade jag i Pam Garrison´s blogg för en tid sedan, och nu ska jag försöka göra något liknande tänkte jag. Pam Garrison har i sin tur inspirerats av konstnären Thomas Campbell.

Bilden lånad från Pam Garrison

































Några instruktioner finns inte i bloggen, så jag får helt enkelt improvisera! Det första steget är givetvis att hitta lämpliga pappersbitar. Grejen är att jag tror att det blir finast med tunna papper som släpper igenom lite ljus, så jag bestämde mig för att använda diverse olika texter, bilder och mönster som jag har skrivit ut från Internet. En mall är nog också bra att ha, så jag har klippt ut en i kartong.




















Nu vet jag ju inte hur konstnären har gått till väga exakt, men det syns ju i alla fall att papperbitarna är ihopsydda på maskin. Jag har ju sorgligt dålig vana vid symaskiner, så jag bestämde mig för att fuska lite och limma skarvarna med decoupagelim innan jag syr....

Jag klistrar ihop två eller tre pappersbitar och ritar en "tårtbit" med mallen :



















Sen är det ju bara att klippa ut dem....och hoppas att man har gjort tillräckligt många eftersom det nu börjar bli ganska långtråkigt....och det har man ju inte gjort, det behövs 16 bitar till varje hjul och jag har bara gjort 28 stycken allt som allt. Så det blir att fortsätta i morgon! Tre hjul hade jag tänkt mig att göra, så det behövs sammanlagt 48 bitar.



Fortsättning följer.................

Uppdatering 5/7:

Det här projektet går inte snabbt, inte. Men i dag kände jag för att ägna mig åt lite papperspyssel eftersom mina pågående garnprojekt (två stickningar och en virkning) samtliga har blivit fel och behöver trasslas upp och redas ut innan jag kan fortsätta.

Nu har jag klippt och klistrat färdigt alla de 48 "tårtbitarna" och lackat dem med ett lager decoupagelack. Nu ska jag bara röja undan på något bord så att jag får en fri yta att ställa symaskinen på. Sen ska jag börja "sy ihop" pappersbitarna till "Pinwheels".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar