fredag 8 maj 2015

Sockstickskola

Det är nästan så jag skäms för att berätta detta, men jag kan inte sticka strumpor/sockor. Ett enda par har jag lyckats göra färdigt. De var i tjockt garn i julfärger (Järbo Raggi), och de blev faktiskt riktigt bra. Men tyvärr har jag slarvat bort beskrivningen, och jag hittar ingen annan beskrivning som jag fattar. Jag har massor med jättefina sockgarner liggande i mina lådor, och jag skulle verkligen vilja sticka mängder av fina sockor i olika modeller! Helst skulle jag vilja göra sådana med skrynkliga skaft som man ser så mycket i olika bloggar nu, Tågsockor, Dragspelssockor, Syltasockor och allt vad de heter.

Skaften är inga problem att sticka, men jag fullkomligt hatar att sticka hälar! Det finns ju så många varianter och jag har provstickat flera av dem, men det blir bara fel hela tiden. Det är så frustrerande!

Nu såg jag att Järbo garn har en stickskola (länk här) på sin hemsida, där de visar steg för steg hur man stickar raggsockor. Så ska jag göra ett försök med att följa den tänkte jag. Jag har köpt ett 150 gr nystan Raggi fg 20350 , och nu ska jag börja med att lägga upp 48 maskor på stickor 3,5 mm.

















Uppdatering 9/5: Har gjort ett skaft nu. Resår 2r 2a i 16 cm. 50 varv blev det. Nu ska jag byta till stickor nr 4,5 mm, hoppas jag kan hitta dem.

























Uppdatering 13/5: Det tog några dagar innan jag hittade rätt stickor, men nu är jag igång igen med sockstickandet! Och, under över alla under, jag har faktiskt lyckats göra en häl...Det gick lite lättare när man hade instruktioner och bilder att titta på. Nu ska jag sticka runt tills foten är 20 cm, det borde inte vara några problem.



















Uppdatering 18/5: Ja då har jag lyckats fullfölja något som åtminstone liknar ett par raggsockor! Riktigt nöjd är jag inte, funderar lite på om jag åtminstone ska göra om tårna. Övning ger färdighet sägs det, så jag ska försöka mig på att göra ett par sockor i lite tunnare garn också.
























fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar