onsdag 24 juni 2015

Äppelfilten

Jag hanterar inte stress så bra nu för tiden känner jag. Är sjukt irriterad på allt och alla, men mest av allt på mig själv för att jag är så klantig ibland. Det enda jag känner för att pyssla med just nu är mina två rätstickade tröjor som båda stickas på stickor nr 7. Och så går jag och glömmer mina stickor i min pappas hus som ligger 40 mil härifrån. Sedan försökte jag sticka vidare med ett par plaststickor som jag hade, men den ena gick av nästan på en gång. Har beställt nya stickor av rätt sort på nätet så att jag ska ha dubbel uppsättning, men de har inte kommit. Så den sista tiden har jag virkat på en filt i stället

Äppelfilten är ett projekt som jag har börjat på fast jag inte skulle...har ju fortfarande massor av påbörjade arbeten som borde ha gjorts klart innan...men nu var det ju hela 35% rabatt på DROPS sockgarner i maj, och jag tyckte att den här filten var så fin...




















http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=150&d_id=49


Fast min vana trogen så blev det ju ett lite annat färgval än vad designern tänkt sig. Jag använder Delight 11 (syren/grön), Delight 15 (turkos/vinröd/beige) och Fabel 310 (sunset) enligt beskrivningen, men har bytt ut Fabel 800 (natur) mot Fabel 112 (äppelgrön). Därav namnet "Äppelfilten"...

Jag har gjort lite andra småändringar också. Jag virkar med virknål 5.5 mm i stället för 6 mm, och så virkar jag alla varv åt samma håll. i stället för att vända på en del varv som beskrivningen anger.

Jag är rätt nöjd med mitt färgval, men jag tycker inte så mycket om att virka i Delight, eftersom tjockleken varierar så väldigt mycket. Vackra färger är det dock.




















Uppdatering 13/7:

16 rutor färdigvirkade. 12 återstår.




































Uppdatering 31/8:

Äntligen är filten färdig! Jag tycker den blev vacker, men lite för sladdrig. Rutorna blev större än de skulle, och jag tycker det är väldigt svårt att virka med tunt garn och tjock virknål. Och så fick jag fuska lite, för jag förstod inte hur man skulle göra första varvet på bården, så det hoppade jag helt enkelt över. Men i stort sett är jag nöjd med mitt verk, för jag tycker att helhetsintrycket blev bra, och att filten ser fin och mysig ut.








 
  


2 kommentarer:

  1. Kommer att bli en jätte vacker äppelfilt! Verkligen härliga färger! Själv har jag problem med min vänstra arm just nu så virkningen står stilla. Går en aning bättre att sticka, fast det kanske också borde vara helt förbjudet om armen skall bli bra. Men jag kan inte låta bli att göra det jag tycker om helt. Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, färg är ett måste. Jag är beroende av att ha vackra färger omkring mig, jag mår inte bra annars. Tråkigt med din arm. Jag hoppas verkligen att det är någon krämpa som kommer att gå över så småningom! Vi handarbetare är nog inte så bra på att lyda doktorns order, för vi är ju liksom lite beroende av att skapa med händerna...Att sluta handarbeta är nog lika svårt som att sluta röka eller dricka alkohol...

    SvaraRadera