lördag 18 april 2015

Rugs of the Southwest

Ja, då har man varit lite duktig igen och faktiskt gjort färdigt ett handarbete ! (Det ska givetvis monteras på något sätt, men broderingen är i alla fall klar.)




Motivet är en miniatyrkopia av en matta från Navajo-indianernas kultur, och ingår i en serie av materialsatser som gjorts just av mönster från Navajo-mattor. Jag köpte 3 av dem när jag och sambon var i USA för några år sedan och körde Historic Route 66. När vi hade kört c:a hälften av den 400 mil långa sträckan så pausade vi några dagar i Albuquerque, New Mexico där vi bland många andra fantastiska upplevelser besökte en handarbetsaffär som var helt otrolig:  Southwest Decoratives , en Quilt Shop med de mest fantastiska tyger och broderier inspirerade av kulturen i Sydvästra USA.

Billigt var det också, p.g.a dollarn stod lågt just då. Så jag shoppade loss och köpte 3 quilt kits och 3 broderier . . .Min plan är väl att jag ska få färdigt broderierna före hösten, för jag klarar bara att brodera i dagsljus. Och så får jag nog börja på någon sykurs också till hösten, för att lära mig sy på maskin ordentligt. Där är jag nybörjare fortfarande...

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar