tisdag 7 augusti 2018

Sunny Log Cabin Blanket CAL

Sunny Log Cabin Blanket CAL:en gick i bloggen Attic24 i november och december 2015. Så jag ligger liiite efter...men nu ska filten bli färdig i alla fall! Beskrivning och tutorial finns i bloggen (klicka på länken ovan). Väldigt välskrivet och med förklarande bilder och lätta att förstå, önskar att alla handarbetsbeskrivningar var lika tydliga!

Garnet man använder är Attic24 Sunny Yarn Pack som består av 18 st 100-grams nystan av Stylecraft Special DK. Enligt beskrivningen ska man virka med 4 mm virknål, men jag tog 3,5 mm eftersom jag virkar ganska löst. Mina rutor blev för stora i alla fall, men det ser ut som om garnet kommer att räcka ändå.



Filten består av 16 stycken virkade rutor i log cabin teknik, som man sedan syr ihop. Man börjar med att virka 16 stycken mittrutor, de ser ut så här:






Alla 16 mittrutorna färdiga:



















Sen bygger man på med remsor till en log cabin ruta. så här blev den första:






När man virkar i log cabin teknik är det svårt att undvika att det bildas hål och mellanrum. Som tur är är det lätt att snygga till detta om man trixar lite när man fäster trådarna:


Alla 16 rutorna färdigvirkade!




















Som jag misstänkte så tar det jättelång tid att fästa trådarna. Sex rutor färdiga, bara tio kvar (suck!)





















7/9: Fy sjutton vilken tid det tog med trådfästningen, men nu är alla rutorna färdiga. Bara att börja sy ihop nu, alltså.






















Uppdatering 10/2 2019:

Då har jag ÄNTLIGEN kommit igång med monteringen av rutorna. Har sytt ihop de flesta nu, sen återstår det bara att virka en kant runt om....





Äntligen färdig!!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar