fredag 3 augusti 2018

Grytlappar som faktiskt funkar!

De flesta hemvirkade och hemstickade grytlappar jag har är värdelösa! De kanske är fina att ha som dekoration, men de är alldeles för tunna att hålla i något varmt med. Så jag bestämde mig för att tillverka lite grytlappar av tjockare modell.

De första två är färdiga nu, och de blev jättebra!

Jag använde tjockt bomullsgarn som jag hade köpt på Adlibris, 199 kr för 1200 gram. 4 färger, 300 gram av varje färg.




















Jag la upp 30 maskor med tredubbelt garn (Fg A129, A89, och A81) och stickade rätstickning med stickor 4.5 mm. Grytlapparna blev c:a 20*20 cm  och jättefina tycker jag! Det gick åt ungefär 100 g garn till varje.



















De blev mjuka och sköna att ta i, och gick alldeles utmärkt att ta ut en varm form ur ugnen med. Så nu ska jag göra flera!

Börjat på ny variant nu. Stickar med två trådar av Adlibrisgarnet, men som tredje tråd tar jag restgarner i olika färger:





Färdiga!




















Om man vill kan man ju virka grytlappar i tredubbelt garn också. Virknål 6 mm använde jag. Och fy tusan vad jag njuter när jag ser att marken börjar bli grön igen efter att ha varit gul och sönderbränd i flera månader. Tack snälla regnet som äntligen kom!




















Så lätta och roliga att göra, det blir nog fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar