fredag 30 juni 2017

Morning Sun 2 / Favorit i repris

Bestämde mig för att sticka en ny version av filten Morning Sun i DROPS Fabel. Den förra gjorde jag exakt efter beskrivningen, men jag tycker den blev alldeles för liten. Dessutom tycker jag att det var lite för grova stickor så den blev lite för "sladdrig", och till på köpet så hade jag fäst ändarna på ett sätt som inte såg snyggt ut. Så den filten fick bli kattfilt, katter går mest på känsla och är inte så noga med utseendet!

Lilla fröken Alexis gillar sin filt!























Beskrivningen är DROPS 154-16, men den här gången la jag upp 215 maskor i stället för 144. Och så kommer jag att sticka 5 rapporter i stället för 4. Gick ner ett halvnummer i stickor också, till 5 mm. Och så ska jag inte slarva med trådfästningen! Tror jag kommer att virka en röd kant runt omkring också.





Lite drygt en rapport stickad







Två rapporter färdiga. Filten är 70 cm lång nu.



















































Uppdatering 5/7:

Blev riktigt sur häromdagen, vajern till rundstickan brast och alla maskorna åkte av! Tog nästan en hel dag att plocka upp dem :-(

Men nu är i alla fall rapport 3 färdig! Det ser ut som om filten kommer att bli c:a 120*180, precis som jag ville! Bara att hugga in på rapport 4 nu.

3 mönsterrapporter av 5 färdiga

























Uppdatering 15/7:

4 mönsterrapporter färdiga


























Uppdatering 26/7:

Filten äntligen färdigstickad! Bara en fruktansvärd massa trådändar som måste trollas bort. Och så ska jag virka en kant runt omkring.


5 rapporter = 630 varv = 135450 maskor färdiga!












Uppdatering 2018-02-17:

Det blev en virkad, röd kant på filten så småningom. Ett varv stolpar och ett varv fasta maskor. Egentligen hade jag tänkt sätta på en röd bollfrans på kortsidorna också, men jag har inte lyckats hitta någon i rätt färg och storlek så det får vara så länge.

Och så gör jag en ny filt i originalstorleken till den andra katten nu. Fast jag följer inte färgschemat denna gång, utan jag väljer bara färger på måfå. Men jag tycker det blir ganska fint!























Jag hade mycket Fabelgarn kvar fortfarande när filten var färdig, så jag bestämde mig för att göra ytterligare en! Denna gång i orginalstorleken, men med slumpmässigt valda färger:
























Katten Phoenix inspekterar....











































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar