lördag 10 juni 2017

Mormorsfilt i rött, vitt och blått.

Jag tillhör dem som inte tycker så mycket om vitt. Men som här, i kombination med rött och blått tycker jag att det är riktigt fräscht och fint!

Jag hittade garn och beskrivning till denna lilla (70*90) filt hos Ateljé Margaretha,  och kunde inte låta bli att beställa...

Garnet är Matilda från Svarta Fåret, det är ett vackert garn men lite svårt att jobba med eftersom det trådar sig ganska lätt. Men fint blir det! 48 rutor ska man virka, och jag har lovat mig själv att jag ska göra minst en ruta om dagen!

Så här blir det:





















9 rutor färdiga, bara 39 kvar att virka! Mina nya röda skor fick vara med på bilden också, jag tyckte de passade så bra färgmässigt.




























Uppdatering 15/6:

25 rutor av 48 färdiga! Mer än hälften alltså. Och jag har äntligen fått tillräckligt bra självdisciplin för att fästa alla trådar innan jag fortsätter på en ny ruta. Känns väldigt bra!






















Uppdatering 30/6:

Jag är så sur! Jag har virkat 40 rutor av 48, och garnet är slut! Jag köpte det antal nystan som stod i beskrivningen, och virkfastheten stämmer sånär som på någon enstaka millimeter på varje ruta. Då ska det banne mig inte fattas garn till 8 rutor. Det är det mellanblå garnet som tagit slut, men jag misstänker att det vita och mörkblå inte heller kommer att räcka. Bara att beställa alltså, så nu blir filten dyrare än vad som stod i beskrivningen. Vet ju inte om jag kan få tag på samma färgbad heller.

Ignorera nyfiken katt i bakgrunden!




















Uppdatering 15/8 2018:
Så blev den då ÄNTLIGEN färdig!

(Sammanvirkningen av rutorna gjorde jag med en metod som jag hittade i jättefina bloggen Frostvirka Där var det tydligt och pedagogiskt beskrivet minsann! Hur man skulle göra enligt beskrivningen jag hade kunde jag inte för mitt liv klura ut...)




2 kommentarer:

  1. Vilka härliga rutor! Jag gillar verkligen färg valet! Du är så flitig och hinner med så mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Det här är faktiskt en underbar färgkombination, det blir jättefint! Jag kommer garanterat att göra fler saker i dessa färger!

    SvaraRadera