lördag 4 mars 2017

Chunky Monkey Pläd

Nu har jag packat upp och sorterat en massa garn och annat pysselmaterial. Och jag visste ju att jag hade måånga icke avslutade projekt. Fast jag hade glömt hur många det var....och jag vet knappt var jag ska börja!

Tyvärr hade jag packat lite slarvigt, så jag har ingen bra ordning på mina pysselsaker ännu. Men jag har i alla fall plockat fram ett projekt där jag faktiskt hittar alla grejer som jag behöver för att göra färdigt det :-)

Det är en virkad pläd i ett akrylgarn som heter Stylecraft Special Chunky, och man använder 14 olika färger, 100 gram av varje. Länk till garnpaketet finns här.

Beskrivningen till detta projekt finns här: Chunky Monkey CAL

Man virkar 100 oktagoner som sammanfogas med små kvadrater emellan, sen virkar man en bård runt hela härligheten.

Garnet är tjockt, och jag virkar med virknål 5,5 mm. Så det borde gå ganska snabbt. Och denna gång har jag lovat mig själv att jag ska göra färdigt pläden innan jag börjar med något annat pyssel.

Garnet ser ut så här:




















Man börjar med att virka en ring av 16 stolpar:




















2 fasta maskor i varje stolpe:



Fyra stolpar med 3 luftmaskor emellan varvet runt:


Oktagonerna sammanfogas allt eftersom de är färdiga:

















TJOHOO! Bara 98 oktagoner kvar att virka!


Uppdatering 7/3:

30 Oktagoner klara



Uppdatering 12/3:

70 Oktagoner! Bara 30 kvar.


























Uppdatering 14/3:

....96, 97, 98, 99, 100 !!!








Nästa moment är att virka små kvadrater i mellanrummet mellan oktagonerna, Jag har gjort 4. Bara 77 stycken kvar.

























Uppdatering 19/3:

Knappt jag kan tro det själv, men pläden är snart färdig! Jag har virkat alla de 81 små kvadraterna som sammanbinder oktagonerna, och nu har jag börjat med bården runt omkring. Det ska vara 7 varv av fasta maskor, och eftersom man byter färg mitt på varvet så kommer bården att bestå av alla 14 färger!

Så här ser det ut:




















Uppdatering 21/3:

FÄRDIG!!! Och jag är så nöjd. Både för att jag tycker den blev fin, och för att jag faktiskt har gjort färdigt den.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar