lördag 26 mars 2016

Påskafton

Nu är det påsk! Det märks verkligen inte hemma hos oss, jag har inte ens påskpysslat något i år. Inga gäster har vi heller, så vi har bara gjort väldigt enkel mat, en potatisgratäng med lite småplock till.

Fast jag gjorde faktiskt en skojig efterrätt i dag, en pannacotta med bara två ingredienser:

Ahlgrens bilar och vispgrädde!



  
Man sorterar bilarna så man får en hög av varje färg, sen värmer man grädde i en kastrull, blandar ner bilarna, och rör tills de har smält. Detta får man givetvis göra en gång för varje färg. tre gånger alltså.
Sen måste varje lager stelna ordentligt innan man häller på nästa, det tog ungefär 1,5 timme för ett lager att stelna.
 
Jag vet inte var det här receptet kommer ifrån från början, jag har sett det i olika versioner i flera  olika bloggar. Jag tog 30 bilar av varje färg, och blandade varje färg med 2 dl vispgrädde, det tycker jag blev en bra konsistens. Och så tillsatte jag en droppe hushållsfärg både i den rosa och den gröna smeten för att förstärka färgen lite.
 
Jag gjorde mina portioner alldeles för stora, de var väldigt mättande, i stället för tre portioner så hade man kunnat göra 4-6 beroende på hur stora glas man tar,
 
 
Så här såg de ut till slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar