söndag 28 februari 2016

Grytbröd

Det här härliga, underbart goda brödet har jag bakat idag! Det blev lika gott och vackert som ett bröd som man köper på ett fint bageri tycker jag.
 
Jag köpte den här fina boken för en tid sen, där finns många spännande recept, men jag gjorde mitt bröd efter grundbeskrivnngen i början av boken.
 
 
Man får inte ha bråttom när man bakar det här brödet. Det ska jäsa minst 12+2 timmar, och sedan ska det ju gräddas också. Det speciella med det här brödet är att det bakas i en gryta med lock på. Man använder kallt vatten som degvätska, där man löser upp jästen. Det ska bara vara pyttelite jäst, ungefär av en ärtas storlek. Man kan blanda olika sorters mjöl, jag tog hälften vetemjöl och hälften dinkel.
 
När brödet är färdiggräddat i grytan ser det ut så här:
 
 
Jag skriver inte av receptet här, det finns massor av recept på grytbröd på nätet!
 

2 kommentarer:

  1. Mums vad det ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det blir verkligen otroligt goda och saftiga bröd när man bakar dem i en gryta! Jag kommer nog aldrig att baka på vanligt sätt igen, det här blir så mycket bättre.

    SvaraRadera