torsdag 19 mars 2015

Bohemian Oasis från DROPS Design

Har nu påbörjat monteringen av de 77 rutor i  DROPS Delight som ingår i detta projekt.
Beskrivningen finns här:
Alla rutorna till denna pläd har varit färdigvirkade länge. De blev nämligen ganska fina, så jag lyckades faktiskt göra klart alla utan att tappa modet. Men när jag sedan skulle virka ihop dem, så var det inte roligt längre. För det såg inte alls bra ut. Jag gjorde precis som det står i beskrivningen, men, som sagt, jag tycker inte att det blir snygga skarvar alls. Men - nu har jag bitit ihop och bestämt mig för att göra färdigt pläden i alla fall....Det får helt enkelt bli som det blir!



 
Så här tycker designern att det färdiga resultatet ska se ut:



 
Fast i vanlig ordning så vill ju jag ha saker och ting lite blåare än vad som är tänkt, så jag ändrade lite i färgkompositionen. Jag tycker inte så mycket om svart garn, så jag bytte ut det svarta garnet till sammanfogningen mot mörkblått. Och så bytte jag det grön/beiga nystanet mot grön/blått. Och ett av  oliv/rost/plommon-nystanen mot blått. Så mina rutor ser ut så här:


 
 2 rader av 7 sammanvirkade:




 
 
 Alla 11*7 rutor sammanvirkade i längder och inspekterade av virkexperten Phoenix. 140 mörkblå garnändar fästa. Jag är fortfarande inte nöjd med utseendet på skarvarna.
 
 
 Alla 7 längderna sammanvirkade. De tre första varven på kanten runt pläden färdiga. En tredjedel av det fjärde och sista varvet också virkat. Garnet slut *frustrerad*.
 
 
 Äntligen kommit mig för att köpa mer mörkblått garn och virkat FÄRDIGT!
 

2 kommentarer:

  1. Oj vad flitig du är! Den här pläden blev ju jätte snygg! Jag har virkat dessa rutor också och jag tycker de är så roliga att göra. Men sen kan jag inte virka ihop dem, eftersom min hälsa inte tillåter stora stick och virk projekt längre. Men det har jag löst med att virka rutor och sen hitta någon annan som är villig virkar ihop dem. Jag har virkat i både släta färger och brokiga färger.
    Har gjort baby filtar till välgörenhet.
    Tack för en underbar blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack för en snäll kommentar! Jag tycker också att pläden blev fin, DROPS Delight är ett otroligt vackert garn med fantastiska färger. Jag har inte några direkta hälsoproblem, men jag tycker också att det är jobbigt att sy eller virka ihop många rutor. Man blir väldigt trött i handlederna, och så blir det inte så jämnt och fint som man skulle vilja heller...

    Vilken jättebra idé att virka babyfiltar till välgörenhet! Det har jag också bestämt att jag ska göra när jag är färdig med alla mina påbörjade arbeten. Jag kommer att ha massor av restgarner, och det är ju bra om de kommer till användning!

    SvaraRadera